donderdag 11 september 2014

Mijn eerste 'Volg Mijn Geklungel op mijn Blog'-projectje

Mijn eerste blogprojectje

Ziezo, hier zijn we dan voor ons eerste volg-mijn-geklungel-op-de-naaimachine project. Het doel is om een jurkje te maken met een topje met voering en een 'simpel' rokje met stolpplooi of rimpelrokje (eerst zien hoeveel stof we overhouden voor het rokje :-) ).

CHECK 1°: Eerst halen we het noodzakelijk kwaad boven: de strijkplank en het strijkijzer. Want dat heb ik al goed geleerd: werken met gerimpelde stof = vragen om problemen.. Gelukkig heeft mijn strijkplank een vrolijke kersenprint overtrek...

CHECK 2°: GEEN kids in de buurt: OK!

CHECK 3°: naaimachine een beetje voorzien van olie zodat alles, sorry voor de woordspeling, hopelijk GESMEERD zal verlopen.

CHECK 4°: CHOCOLADE! (Of een ander alternatief dat rustgevend werkt, bij mij is dat nu eenmaal chocolade...)

En dan nu: strijken, alles mooi glad en een stevige stofplooi. Ik leg al mijn spulletjes klaar en sta oog in oog met mijn grootste vijand: een blinde rits en kraagje. Vorige keer hebben zij de strijd gewonnen (of moet ik zeggen verloren want ze zijn in de vuilnisbak geëindigd?), maar nu ben ik vastbesloten dat het GAAT LUKKEN. YES WE CAN! En als we toch bezig zijn met klungelen, zal ik er maar snel wat paspel bijgooien ook.


 Ik werd instant verliefd op dit stofje met poesjes van Keith Kimberlin (gekocht bij Stoffen Van Leuven) en had toevallig nog een petrolblauw stofje liggen voor de voering en het kraagje. Hopelijk wordt dit een heerlijk herfst proof jurkje...


 
En dan de grootste klus voor vandaag: het patroon overtekenen. Ik begin eraan en het is 12u30. Ik denk even terug aan de vorige keren en herinner mezelf eraan dat ik hiervoor echt de TIJD MOET NEMEN of ik eindig terug met een stukje dat volledig uit vorm is... *Zucht* OK we gaan ervoor...

Ik gebruik voor het bovenstukje het gratis patroontje van de Droomfabriek van het jurkje met de Peter Pan-kraag.

De uitdaging die ik voor mezelf stel is om over de blinde rits de print netjes te laten doorlopen.

Nu dus eerst alle onderdelen op de gestreken stof spelden. Ik teken altijd met potlood rond de vorm, zodat ik later een leidraad heb van waar ik moet stikken. Neen GEEN kleermakerskrijt want dat ding lijkt mij helemaal niet leuk te vinden en verdwijnt bij de minste beweging van de stof. Dus gewoon potlood en niet te hard drukken...


Zo krijg je dus een heel lichte tekening. Niet volgens 'de boekskes' maar voor mij werkt het wel...

Voorpand voering: CHECK. Achterpand voering uit 2 stukken: CHECK!


Dan kunnen we nu beginnen aan het uitknippen van de print. Niet vergeten zuinig te zijn met mijn half metertje stof zodat we én de print kunnen laten doorlopen én genoeg stof overhouden voor het voorpand en het rokdeel :-/

Het eerste deel tekenen en overnemen is geen probleem.
 

En dan nu ff logisch nadenken. Hoe pakken we dit aan om die print te laten doorlopen? Waar de rits komt heb ik 2 cm naadwaarde genomen. Die plooi ik al even om en geef ik een strijkje en dan zoeken waar het patroon terugkomt...
 

HEBBES! Ik speld eerst even af waar alles mooi aan mekaar sluit. Dit is de plaats waar de andere kant van de rits komt dus hiernaast moet ik 2 cm voorzien om de rits vast te zetten (hopelijk blijkt mijn redenering later te kloppen).


Ok het patroontje nu spiegelen, vastspelden en knippen met naadwaarde... Waar de rits komt, plooi ik de naadwaarde om en geef ik ook even een strijkje.


...Zodat ik dit verder overhoud...
 

Nu nog het voorpand uit de stof met print knippen en het kraagje 4 x en dan hebben we alle stukken voor het bovenstuk. Het rokdeel knip ik later. 

 
 Het is nu 14u00 en we zijn dus al anderhalf uur bezig aan enkel knippen (hoezo snel iets in mekaar flansen?!). Het is alweer bijna tijd om kids van school en crêche te halen dus naaien zal voor morgen zijn. Maar eerst nog snel een kopje koffie.

Hopelijk volgen jullie morgen terug mee!

Tot morgen,


VikePetike <3


3 opmerkingen:

  1. Tof, dat je toont zoals het is, heel herkenbaar:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spànnend ! Ik kijk al uit naar het vervolg !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik hier heel veel uit ga leren zo :) Want je toont het heel tof echt stap voor stap .

    BeantwoordenVerwijderen